Írta: Biberika János
|
2010. szeptember 17. péntek, 00:00 |
Gőzös-önjáró, ágyúk vontatására.
1763-ban egy katona – mindenkit megelőzve - egy önjárót készített, amelynek hajtóerejéül a gőzt használta. Olvassa tovább a gőzös érdekességet!
A tervező katonát Nicolas-Joseph Cugnetnek hívták és különleges szerkezetét az ágyúk vontatására használta. A jármű 3 km/h sebességet ért el maga után vonszolva egy nem kis súllyal rendelkező ágyút. Feltalálás következtében az ágyúkat lovak nélkül lehetett az egyik helyről a másikra áthelyezni, ami hihetetlen dolognak számított. Az első modell 1763-ban készült el. A francia hadügyminisztérium érdeklődött iránta, és anyagilag is támogatta a fejlesztést. A kitűzött célhoz igazodva 1769 – 1770 között megépült a háromkerekű, fából készült, robusztus szerkezet. Az első kereke elé függesztették fel a két függőleges és egyszeres gőznyomással működő gőzhengert. A dugattyúk egyenes vonalú mozgását, ún. kilincsművel alakították át forgó mozgássá. Sajnos, a gőzgép teljesítménye kicsinek bizonyult, mert a jármű terhelt állapotban kis sebességgel, mintegy 3 – 4,5 km/h sebességgel tudott haladni, és a kis kazán miatt 12–15 percenként gőzfejlesztés miatt meg kellett állni. A kocsit az első kerekek fölé helyezett vízkazán nagy súlya miatt csak nehezen lehetett irányítani és az első próbaútján a kaszárnya falának ütközött. A gőzkocsi ma a párizsi Műszaki Múzeum gyűjteményében található. Cugnot gőzkocsija – mint a világ első működő gőzüzemű járműje – a gőzmozdony és az automobil közös ősének tekinthető. 1803-ban Richard Trevithick készített gőzzel működő önjárót Angliában, majd a - hírek szerint – 1830-ban már London utcáin sok önjáró pöfögte a gőzét a levegőbe. Gőzzel működő önjárókkal lehetett nagy ritkán találkozni Detroit környékén is. Egy ilyent látott egyszer a kamasz Henry Ford is, és ez a csoda fordította a műszaki problémák iránt egyébként is érzékeny gondolkodását az autók, helyesebben a mobilok felé. Ha Önnek tudomása van ehhez hasonló érdekességről, amelyet szívesen megosztana velünk, ne habozzon, a
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
e-mail címre várjuk javaslatait. Olvassa el korábban megjelent érdekességeinket is: Gőzenergiából áram Gőzakkumulátor Gőzkatapult |