A magdeburgi féltekék titka |
Írta: Vitéz Éva |
2016. augusztus 25. csütörtök, 09:34 |
A gőzgéphez, a valaha volt legnagyobb műszaki innovációhoz vezető út
A kép forrása:indafoto.huOtto von Guericke 1602. november 20-án született Magdeburgban. A légüres térrel kapcsolatos kutatásai a valaha volt legfontosabb műszaki innovációhoz vezettek: a gőzgéphez. Kimutatta, hogy a levegőnyomás a „kiürített” tartályban lévő dugattyút óriási erővel nyomja le.
Otto von Guericke üres térről folytatott kísérletei bevonultak a műszaki történelembe. 1657-ben került sor leglátványosabb kísérletére: 16 ló próbált meg hasztalanul széthúzni egymástól két légüresre szivattyúzott sárgaréz félgömböt (az úgynevezett „Magdeburgi féltekék”). Így szemléltette Guericke a levegőnyomás mérhetetlen erejét, ami a két félgömböt szorosan egymáshoz nyomta. A levegőszivattyú továbbfejlesztésével vált lehetővé ez a kísérlet – szintén a természetkutató találmánya – amivel a levegőt teljes mértékben el lehetett távolítani (kiüríteni) a gömbök belsejéből. A későbbiekben Denis Papin-nak (ld. DD8) sikerült az, hogy a vákuumot nem levegőszivattyú segítségével állította elő, hanem forró gőz kondenzálásával. 1712-ben, Angliában építették meg az első atmoszferikus gőzgépet, ami ezt az elvet alkalmazta. Ezek bányák lecsapolására szolgáltak. A fejlődés nem állt meg. 1769-ben, alig 100 évvel Otto von Guericke kísérletei után, James Watt megkapta a szabadalmat egy teljesen új gőzgépre. Eltérően, mint Guericke-nél, nem az atmoszferikus nyomás végezte a munkát, hanem a hengerben áramló és táguló forró gőz. A kép forrása: http://www.bgrg.hu
A kép forrása: http://tudasbazis.sulinet.hu
|
Kérjük, hogy regisztráljon vagy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni ehhez a cikkhez.