Gőzekeraktár Kelenföldön - Időutazás 1894-be Nyomtatás
Írta: Vitéz Éva   
2016. november 07. hétfő, 14:15

Piszkos, zömök sárga szimmetrikus épületre lehetünk figyelmesek az Osztyapenkó volt helyéhez közel, mikor Budapestről igyekszünk kifelé. A ház falán alig olvasható felirat: „John Fowler és tsa Gőzekék”. Miért volt John Fowler Kelenföldön és ki is volt ő?

    

 

A londoni metró építése kapcsán találunk említést John Fowlerről, aki számos világhírű mezőgazdasági gépet talált fel, köztük a valódi hírnevet meghozó gőzekét. A konstrukció lényege, hogy két, egymással szemben álló gőzgép fémsodronnyal mozgat 1-1, egymással szemben, párhuzamos nyomvonalban haladó ekét. A gépezet megbízhatónak bizonyult, ennek köszönhetően gyorsan elterjedt Európán túl, Dél-Afrikában, Kubában, Indiában és Ausztráliában is.

 

 

 

 

 

Magyarországon 1888-ban találkozhatunk először a találmánnyal, amelynek raktára, bemutatóterme és a hozzá kapcsolódó adminisztrációs munkákra fenntartott irodák voltak megtalálhatóak a fent említett kelenföldi megkopott, de még így is patinás épületben. A tartalék alkatrész-raktár és javító műhely pedig a magyar gazdák gőzekéinek garanciális javítását vállalta, sőt a bérszántás lehetőségét is kínálták.

1910-re Magyarországon 350 darab gépet adtak el, annak ellenére, hogy drága volt és csak nagy táblaméretek megművelésére volt alkalmas. Ez okozta elterjedésének lassúságát is. Az első gőzekét Habsburg Frigyes főherceg béllyei birtokán, a mai Horvátország területén alkalmazták, az utolsót pedig Békés megyében, a Zsadányi Állami gazdaságban. A legutolsó darab, ami ma a Georgikon Majormúzeumban található, Keszthelyen, 1965-től 1972-ig a Mezőgazdasági Múzeumban kapott helyet.

 

Video a működő Gőzekéről itt tekinthető meg.

 

Forrás: http://meselohazakbudapesten.blogspot.hu/2016/01/kelenfoldi-kiskastely.html 

 
---
Kérjük, hogy regisztráljon vagy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni ehhez a cikkhez.