Írta: Biberika János
|
2014. október 27. hétfő, 10:23 |
A gőzgép kialakulása
Denis Papin gőzgépe
- A XVII. század vége felé nyilvánvalóvá vált, hogy az emberi erő, a víz- és szélenergia hamarosan nem elegendő, mivel egyre több munkagép jelent meg. Ez különösen az ipar fejlődésével a bányászatban vált nyilvánvalóvá, ahol a mélyművelés miatt egyre nagyobb mélységekbe hatoltak. A szivattyúk meghajtása, melyek a járatokat védték a folyamatosan beáramló víztől, különösen nagy probléma volt. Ezt gőzgéppel oldották meg, amely végül az ipari forradalom egyik fő mozgatórugójává vált.
- Már a XVII. XVIII. század fordulóján a Németországban élő Denis Papin épített egy kísérleti gőzgép modellt, vagy ahogy akkoriban mondták: „tűzzel vizet emelt”. Volt egy ötlete: a dugattyúban lehűlő gőz térfogatváltozása (összehúzódása) vákuumot hoz létre, így a dugattyú munkavégzésre alkalmazható.
A gépben, ami gyakorlatilag egy dugattyúból állt, felmelegítette, elgőzölögtette a vizet, majd várta, hogy kihűljön, azaz a gőz lekondenzáljon: a dugattyúban vákuum jött létre, a külső légköri nyomás hatására a dugattyú elmozdult. A kísérleti géppel 27 kg vizet tudott megemelni. -
Savery gőzgépe
- 8 évvel később -1698- egy brit fegyverműszerész, bizonyos Savery is konstruált egy gőzgépet: ő a bányajárat vízmentesítésére szolgáló szivattyú meghajtásában szerette volna ezt a gépet hasznosítani. Ezért a „bányászok barátjaként” ismerték. Savery gépe egy tartályból állt, ahol a víz elgőzölgött, továbbá egy másikból ahol a gőzt bepermetezett hideg vízzel lekondenzálták. A második tartályban így vákuum jött létre, amely csöveken keresztül kiszívta a föld alatti tárókból a vizet. Azonban ezzel a megoldással a vizet csak kb. 30 m-t tudták emelni, és a szaggatott üzem sem felelt meg igazán az elvárásoknak.
-
Newcomen atmoszférikus gőzgépe
- Papin és Savery gépe alapján kezdett el fejlesztésbe Thomas Newcomen kovács, aki az első gyakorlatban igazán hasznosítható gőzgépet hozta létre 1712-ben. Savery gépével ellentétben itt a vákuum nem magát a szivattyúzandó vizet mozgatta, hanem egy dugattyút, ami egy mechanikus áttételen keresztül egy szivattyút hajtott : nem a gőz végezte a munkát, hanem a gőz helyén fellépő vákuum hatására a légköri nyomás. Egy „balancier”, egy himba adta át az erőt a dugattyúról a szivattyúra láncok segítségével.
- Mivel a munkát a légköri nyomás végezte, így ezeket a gépeket atmoszferikus gőzgépeknek nevezzük.
|